A B3 vitamin azért olyan különleges, mert sem a lúgok vagy a savak, sem az ibolyántúli sugárzás nem károsítja összetételét, a szabadgyökök sem tudják felbontani. Egyszer felépítésével képes gyorsan gyógyítani a betegségeket, hatása a C-vitaminéval vetekszik.

b3vitamin1

A nikotinsavnak vagy niacinnak is nevezett B3 vitamin vízoldékony, a szervezet egy triptofán nev anyagból maga is el tudja állítani. Legfbb feladata, hogy felhasználhatóvá alakítsa az elfogyasztott táplálékot, kinyerje a szénhidrátokból, fehérjékbl és zsírokból a hasznos energiát. A zsírsavak felszabadításával hozzájárul a koleszterinszint csökkentéséhez, értágító hatásával megszüntetheti a keringési problémákat, a migrénes fejfájásokat. A hormonháztartástól kezdve az emésztrendszeren át egészen az agymködésig a teljes szervezetre kihat.

A B3 vitamin hatása a szervezetre:

  • Szabályozza a nemi hormonokat, a tesztoszteront, progeszteront, ösztrogént, a kortizont, tiroxint és inzulint is.
  • Nélkülözhetetlen a szervezet energiatermelésében és -felhasználásában.
  • Javítja a vérkeringést, csökkenti a magas vérnyomást.
  • Hatékony a méregtelenítésben, lúgosításban.
  • Csökkenti koleszterin- és trigliceridszintet, ezzel jelentsen csökkenti a szív és érrendszer betegségeinek kialakulását.
  • Szükséges az agy és a perifériás idegrendszer egészséges mködéséhez, migréneseknél megszünteti, vagy számotteven mérsékli a fájdalmat, a rohamokat.
  • Pozitív, kiegyenlít hatással van a pszichére, lenyugtatja az idegrendszert, enyhíti a depresszió tüneteit, a szorongást, a nagyfokú feszültséget és az álmatlanságot.
  • Gyulladáscsökkent hatásával mérsékli a reumás, ízületi fájdalmakat, elsegíti az új, egészséges porcképzdést. 
  • Megelzheti az I. típusú diabétesz kialakulását, antikarcinogén vegyület.
  • Gátolja a hisztamin felszabadulását, ezzel gyors segítséget jelenthet például szénanátha esetében.
  • Biztosítja az emésztrendszer megfelel mködését, a gyomor és a belek tisztulását.
  • Megelzi a káros sugárzások romboló hatását, enyhíti azok esetleges következményeit, egészségesen, rugalmasan tartja a brt.

 

Miben található B3 vitamin?

Fként sovány húsokban, belsségekben, halakban, teljes kirlés gabonafélékben található nagyobb mennyiségben. A söréleszt, a földimogyoró, a mandula, a gomba, a hüvelyesek, a rizs, a szójabab és a napraforgómag is tartalmaz B3 vitamint.

Arra azonban ügyelni kell, hogy a cukor, a cukros italok, az édességek jelents B3 vitamin veszteséget okozhatnak. Mivel a szervezet nem tárolja ezt a vitamint, és a felesleg a vizelettel együtt távozik, így folyamatosan gondoskodni kell a pótlásáról.

b3vitamin2

A B3 vitamin hiányának tünetei

A B3 vitamin hiányának els jelei lehetnek a fáradékonyság, étvágytalanság, a rossz szájszag, a gyakori fejfájás, a különféle brelváltozások és az izomgyengeség. Szájdaganatok, alvási zavarok, depresszió léphetnek fel.

Szükséges vitaminmennyiség

A férfiak napi minimális szükséglete 16 mg/nap, a nké 14 mg/nap. Fehérjében gazdag étrenddel ez a mennyiség könnyen biztosítható, de egyoldalú táplálkozás mellett könnyen hiány alakulhat ki. Terhesség idején napi 17-20 mg/nap a javasolt fogyasztás.

A B3 vitamin optimális felszívódását az antibiotikumok, a fogamzásgátló tabletták, a rendszeres alkoholfogyasztás, illetve a kávéban található koffeinsav is gátolhatják, hiányában hasznos táplálékkiegészít formájában is szedni, elssorban azoknak, akik fokozott fizikai igénybevételnek, folyamatos stressznek vannak kitéve, illetve az egyoldalúan táplálkozóknak és a rosszabbul emészt idsebbeknek.

Kapcsold termkek:

Kapcsold cikkek: