Figyeljen oda az E-vitamin-fogyasztására!

Az E-vitamin mintha háttérbe szorulna a többi vitaminnal szemben, kevésbé kap hangsúlyt a mindennapokban rendszeres fogyasztása. Pedig hiánya komoly problémákat okozhat, míg szedése nagyfokú védelmet jelenthet a szívbetegségekkel és a daganatos megbetegedésekkel szemben is.

Az E-vitamin az egyik leghatásosabb zsíroldékony antioxidáns, sok betegség megelőzésében játszhat szerepet. Sejtszinten fejti ki hatását, lassítja az öregedés folyamatát. Különösen ajánlott az E-vitamin pótlása időseknek, nehéz fizikai munkát végzőknek, azoknak, akik dohányoznak, szenyezettebb levegőjű területen élnek, anyagcsere-betegségben szenvednek, vagy gyakran diétáznak.

 

Evitamin fogyasztás

 

Az E-vitamin hatása 

Az E-vitamin legfontosabb szerepe a sejtek védelme: megakadályozza károsodásukat, antioxidánsként segíti a károsodást okozó szabad gyökök semlegesítését. Elsősorban a betegségek megelőzésében rendkívüli hatású.

Az összes antioxidáns közül az E-vitamin nyújtja a legnagyobb védelmet a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben. Megakadályozza a káros koleszterin lerakódását az érfalakban, elősegíti lebontását, és megelőzheti a vérrögök, illetve trombózis kialakulását. A megelőzés mellett a már kialakult szívbetegségek kezelésében, az infarktus utáni lábadozásban is fontos szerepet játszik.

Az agy számára is jótékony hatású, védi az idegsejteket, fenntartja egészséges működésüket, csökkentheti például a Parkinson-kór és az Alzheimer-kór kialakulásának esélyét.

A szabad gyökök semlegesítésével védi a sejthártyákat, ezzel a daganatok kialakulását és szétterjedését is meggátolhatja. Jelentős mértékben csökkentheti a különféle  rákfajták, elsősorban a tüdő, a gége, a mell és a végbél daganatos megbetegedésének kockázatát.

A szervezet E-vitamin-szintje nagyban befolyásolja az immunrendszer működését, javítja a védekező képességet,és késlelteti az általános öregedési folyamatokat. Óvja a szervezetet a káros külső környezeti hatásoktól, a cigarettafüsttől, a méreganyagoktól, csökkenti a bőr sérülékenységét, lelassítja a szövetek öregedési folyamatát, késlelteti a ráncok megjelenését, elmélyülését, felgyorsítja a sebgyógyulást.

Az E-vitamin hiánya

Hiánya idegrendszeri zavarokat, izomgyengeséget, látásromlást, a máj és a vörösvértestek károsodását okozhatja. Férfiaknál terméketlenséghez és a nemi aktivitás csökkenéséhez, nőknél pedig a terhesség károsodásához, a magzat méhen belüli elhalálozásához vezethet. Az E-vitamin hiányának tünetei között szerepelhet a sérülékeny bőr, a lassú sebgyógyulás, visszértágulatok kialakulása, általános kimerültség, továbbá az izomzat csökkenése.

 

evitamin fogyasztás

Mennyi E-vitaminra van szüksége a szervezetnek?

Az ajánlott napi E-vitamin-mennyiség nőknek 8 mg, férfiaknak 10 mg. Ez a minimum mennyiség, de az általános betegségmegelőzésre szakértők 250-500 mg E-vitamint javasolnak, illetve szívbetegeknek és rákbetegeknek napi 800 mg-nyit.

Nagyobb mennyiségű E-vitamin bevitelének sincsenek káros mellékhatásai, azonban 2000 mg feletti dózis fejfájást vagy hasmenést okozhat.

Az E-vitamin forrásai

A legtöbb E-vitamin a növényi olajokban, a napraforgó-, búzacsíra-, olíva- és kukoricaolajban, illetve a tökmagolajban található, valamint a diófélékben, az olajos magvakban és a zöld növényekben. Teljes kiőrlésű gabonafélék, a tej, a hús, a máj és a tojás is jó vitaminforrások. Más zsírban oldódó vitaminokkal ellentétben az E-vitamin a szervezetben csak rövid ideig raktározódik, ezért rendszeres pótlása szükséges.

Kapcsolódó termékek:

Kapcsolódó cikkek: