Napsütéses időben már a szabadban eltöltött fél óra is elegendő lehet, hogy fedezze a napi D-vitamin-szükségletet. Azonban a napsütéses órák száma nem oszlik el egyenletesen egész évben, a nagyvárosokra jellemző szmog is csökkenti a vitamin kialakításához szükséges fényt, idős korban pedig a bőr már nem képes a szükséges mennyiséget előállítani. Ezért általános jelenség, hogy főleg a téli időszak végére a lakosság több mint 90 százalékának jóval alacsonyabb a D-vitamin-szintje az optimálisnál.

Milyen veszélyekkel jár a D-vitamin hiánya, mikor és milyen mennyiségben kell pótolni?

A D-vitamin alacsony szintje, hiánya nemcsak a csontritkulás esélyét növeli meg, de szív- és érrendszeri problémákhoz, autoimmun betegségek és daganatok kialakulásához is vezethet.

A megfelelő mennyiségű D-vitamin pótlása növeli a kalcium és a foszfor felszívódását, ezzel erősíti a csontokat és a fogakat, lehetővé teszi az ízületek megfelelő működését, javít rugalmasságukon, hozzájárul a magas vérnyomás csökkentéséhez, C-vitaminnal együtt pedig megerősíti az immunrendszert, segít elkerülni a fertőzéseket, illetve gyorsabb gyógyulást biztosít.

A D-vitamin mennyiségét nemzetközi egységekben (NE) mérik. Jelentőségét a szervezet egészséges működéséhez az is mutatja, hogy míg korábban felnőttek esetében napi 400-800 NE fogyasztását javasolták, mára a szakemberek már 1500-2000 NE szedését ajánlják.

 

Kinek javasolt a D-vitamin rendszeres szedése?

Gyerekeknek 3 éves korig kötelező a D-vitamin rendszeres pótlása, de mivel egészen a serdülőkorig igen intenzív a csontfejlődés, ezért ebben az időszakban is kiemelten fontos a szükséges mennyiség bevitele akár D-vitaminban gazdag étrend kialakítása, akár táplálékkiegészítők formájában. Felnőtt korban az általános egészségi állapot, a napsütéses és napfényben szűk évszakok váltakozása, a mozgásszegény életmód, a fogamzásgátlók szedése, meglévő betegségek, különösen a bélrendszer zavarai, a vese- és májproblémák is befolyásolhatják a szervezet D-vitamin-szintjét.

A bevitt vitaminoknak körülbelül 50-60 százaléka szívódik fel, amit a helytelen táplálkozás, a diéták, a vegetáriánus, illetve vegán étrend még inkább csökkenthetnek. Nagyvárosban élők, szennyezett területen lakók számára is fontos a vitaminpótlás, mivel a szmog erősen gátolhatja a D-vitamin előállítását, mint ahogy az éjszakai műszakban dolgozóknak, a zárt ruházatban járóknak is elengedhetetlen a nagyobb dózisú D-vitamin-fogyasztás. A fiatalabb szervezet jobban hasznosítja a vitamint, ezért idősebb korban még inkább oda kell figyelni a vitaminpótlásra. Változókorban, főként a csontritkulásra hajlamos nőknek ajánlott a csontsűrűség és a D-vitamin-szint mérése; szükség esetén a vitamin nagyobb dózisú adagolása.

A D-vitamin-hiány tünetei

A leggyakrabban akkor alakul ki D-vitamin-hiány, ha túl kevés napsütés éri a szervezetet. Ez főleg idős embereknél fordul elő, akiknél a bőr szövetei már nem képesek annyi D-vitamint előállítani, mint korábban. Várandósság, szoptatás, egyoldalú táplálkozás, bizonyos gyógyszerek szedése, illetve a pajzsmirigy, a vese megbetegedései, lisztérzékenység is könnyen okozhat vitaminhiányt.

D-vitamin hiányában csökken a csontok ásványianyag-tartalma, elveszthetik keménységüket, rugalmasságukat, könnyebben törnek, és nehezebben gyógyulnak. Izomgörcsök, mozgási nehézségek, fájdalmak is felléphetnek, megnőhet a cukorbetegségre való hajlam, nagyobb eséllyel alakulhatnak ki rákos megbetegedések.

A D-vitamin szintjét, esetleges hiányát egyszerű vérvizsgálattal állapítják meg laboratóriumi körülmények között, és tesznek javaslatot az ideális mennyiség pótlására a vitaminhiány mértékétől függően.

D-vitamin természetes forrásai

Természetes D-vitamin-források

D-vitamin a napfény ultraibolya-sugarainak hatására képződik a bőrben, azonban különféle tápanyagok is kiváló forrásai. Ilyenek például a tejtermékek, a tojás, a máj, a szardínia, tonhal, lazac, hering, a halolajak és a margarinok.

Táplálékkiegészítők formájában is pótolható a szervezet számára a D-vitamin. Ezek előnye, hogy a vitamint például a tej és a margarinok felesleges, magas zsírtartalma nélkül, tiszta formában juttatják a szervezetbe, könnyen adagolhatók, így pontosan betartható és nyomon követhető a szükséges napi mennyiség elfogyasztása.

Kapcsolódó termékek:

Kapcsolódó cikkek: