ProVitamin.hu - Vitaminok, kozmetikumok, bioélelmiszerek áruháza
Részletes keresés

Termékkategóriák

Lazuljon el az aromaterápia segítségével!
ProVitamin Tudástár » B betű » B3-vitamin

B3-vitamin

A niacin (INN), nikotinsav (IUPAC: nicotinic acid) vagy B3-vitamin egy olyan vízben oldódó vitamin, melynek jelentős szerepe van a sejtek energia-háztartásában és a DNS-lánc kijavításában. A legújabb kutatások szerint a niacin egy természetes koleszterinszint-szabályozó anyag.

Értágító hatású, emellett, hosszabb ideig, nagy adagokban alkalmazva fokozza a koleszterin kiválasztását, csökkenti az LDL termelést és a koleszterinszintézist.

A niacin hiány által okozott betegség a pellagra.

A niacin elnevezés valójában gyűjtőfogalom, a nikotinsavat és nikotinamidot jelenti. Ebben a két természetes formában jelenik meg ugyanis ez a vitamin. Vízben oldódó, roppant robusztus, fehér anyag. Sem a hő, sem a savak, sem a lúg, sem az erős ibolyántúli sugárzás nem árthat ennek a nitrogéntartalmú molekulának, mivel vegyi struktúrája rendkívül egyszerű. A természet szándékosan alkotta ilyen kicsinek és ilyen mozgékonynak - hasonlóan a C-vitaminhoz. A niacin ugyanis egy ember mind a 70 billió testsejtében olyan fontos szerepet tölt be, hogy a táplálékból azonnal meg kell találnia az utat a sejtekbe. És ennél a folyamatnál előnyük van a kicsiknek, fürgéknek, mozgékonyaknak. Még egy előnye van az egyszerű kémiai szerkezetnek: a vitamint nem foghatják el és nem bonthatják szét a térben olyan könnyen a szabad gyökök, mint ahogyan meglehetik a nagy molekulákkal. Bámulatos ütemben képes a niacin bántalmakat és betegségeket meggyógyítani, tempója egyedül a C-vitaminéval hasonlítható össze.

Főként a sovány hús, a máj, a hal, a szárnyas, továbbá a tojás és kis mennyiségben a tej és a főzelékfélék gazdagok niacinban. A teljes őrlésű gabonafélékben, és elsősorban a kukoricában is van jelentékeny mennyiségű niacin, csakhogy kötött formában, vagyis szinte egyáltalán nem hasznosíthatóan.

A cukor, az édesség és az édes italok túlzott fogyasztása niacinveszteséget okoz. Ugyanez vonatkozik arra is, ha valaki túl sok ballasztanyagot eszik. A niacint nem lehet tárolni, a fölösleg a vizelettel eltávozik, így állandóan gondoskodni kell az utánpótlásról.

Niacinban különösen gazdag élelmiszerek:

sörélesztő, földimogyoró, máj, tonhal, szárnyas, aszalt őszibarack, szív, lazac, teljes őrlésű gabona, birkakaraj, mandula, gomba, zöldborsó, sertéskaraj, szójabab.