ProVitamin.hu - Vitaminok, kozmetikumok, bioélelmiszerek áruháza
Részletes keresés

Termékkategóriák

Bejelentkezés

Kérjük, jelentkezzen be!

Regisztráció  |  Elfelejtett jelszó

Kedvencek

Kerüljön újra egyensúlyba a WTN-nel!
ProVitamin Tudástár » B betű » B7-vitamin

B7-vitamin

A biotin a bőr és a haj vitaminja

A szép, sima, selymes bőr és a dús, fényes haj titka a belekben rejlik. Természetes biotinforrásunk az élesztőn kívül főként a máj, a tojássárgája, a paradicsom, a szójabab, a barna rizs és a korpa. A sejtjeink által felhasznált biotin túlnyomó részét azonban baktériumok tenyésztik a belünkben, így tehát magunk állítjuk elő a vitaminunkat. Ez azonbancsak akkor lehetséges, ha a bélmikrobák bonyolult, rendkívül érzékeny és rendezett világát nem zavarta meg semmi.

A biotinnak fontos szerepe van a glikogénnek, a májban és az izmokban tartalékolt szénhidrátnak a felépítésében; ezenkívül részt vesz e tárolók lebontásában és az úgynevezett glükoneogenezisben, amelynek során az összesen 22 létező aminosav (a fehérje építőkövei) közül 16 alakulhat át glükózzá. Ez a folyamat is rendkívül fontos a stabil vércukorszint fenntartásához. A túl alacsony vércukorszint (hipoglikémia) a legújabb népbetegségek egyike; szinte minden második ember állandóan vagy időnként szenved tőle. Agyvelő- és idegsejtjeink kizárólag a glükózt, vagyis a vércukrot fogadják el energiaforrásként.Ezért kell a vércukorszintnek állandónak lenni, a legelőnyösebb a 80-100 milligramm glükóz 100 milliliter vérben. Ha ez a szint csak 60 milligramm, idegesek, ingerlékenyek, szorongók és fáradtak vagyunk; 40 milligrammnál reggelenként a felkeléskor gyötör a gondolat, hogy ezt a napot valahogy végig is kell csinálni; 30 milligrammnál már képtelenek vagyunk eleget tenni a mindennapos kötelezettségeinknek. Egyetlen valójában ártatlan összezördülés, egyetlen visszautasítás ideg-összeroppanást okozhat. A nők csak kereken 300 gramm glükózt tudnak tárolni (a férfiaknál ez 400 gramm ), ezért a nők tartalékai hamarabb kimerülnek. A vércukorszintjük gyorsabban süllyed, hamarabb lesznek idegesek vagy depressziósak, és gyakrabban vannak alvászavaraik, mint a férfiaknak.

Mindez elég ok arra, hogy vigyázzunk a megfelelő biotinellátottságra. Ennek a vitaminnak egyébként más feladatai is vannak. Segít a fehérje feldolgozásában, az anyagcsere során fontos szövetségese más B-vitaminoknak, így a folsavnak, a pantoténsavnak és a B12-nek. Ráadásul hozzájárul a zsírsavak felépítéséhez és a zsír elégetéséhez.

A bőr, a haj és a körmök szépsége

A bőr, a haj és a körmök szépségvitaminjának is nevezhetnénk, kéntartalma miatt. Más szóval: aki szép akar lenni és a külsejével meghódítani másokat, az nem nélkülözheti a biotint. A bőrben, hajban, körömben sok a kén, aminek be kell kerülnie a sejtekbe.

A biotin aktívan irányítja a zsír anyagcseréjét , és egyidejűleg szívesen tartózkodik a bőr és a haj sejtjeiben, természetes tehát, hogy befolyásolja a bőr zsírtartalmát. Ha kevés a biotin, hamar kialakul a seborrhoea, a faggyúmirigyek kórosan fokozott működése. Ezzel gyakorlatilag túl sok zsír ömlik a bőrre és a fejbőrre. A következmények többek közt a hajhullás és a korpásodás. Minthogy a kén gondoskodik a bőr és a haj olajos védelméről, biotinhiány esetén a bőr szürkés, a haj fénytelen lesz, és a körmök töredezni kezdenek.

A biotinhiány első jelei:

  • fáradtság
  • idegesség, ingerültség
  • száraz vagy zsíros bőr
  • hajhullás, korpásodás
  • szürke száj- és toroknyálkahártyák
  • depresszió
  • bágyadtság, ernyedtség
  • izomfájdalmak

Hogyan hat a biotin?

A biotin egyes aminosavak (fehérje építőkockák), mint a valin, a leucin vagy az izoleucin vitaminja. Ezek a fehérjeanyagok inkább az izmokban aktivizálódnak, mint a májban. Főként a diófélék és a magvak tartalmazzák őket. A biotin tehát az idegek energiaellátása szempontjából fontos, mert emeli a vércukorszintet. Alig van azonban szerepe a gondolatok, érzések, a hormonok és az idegpeptidek bámulatos összjátékában

Milyen élelmiszerek tartalmaznak biotint?

Máj, szójaliszt, tojássárgája, dió, földimogyoró, szardínia, mandula, gomba, barnarizs, teljes őrlésű gabona, paraj, rák, sonka, sárgarépa, paradicsom, sovány túró.
(azonos mennyiségre vetített biotin tartalom szerint csökkenő sorrendben)

Mire jó a biotin?

  • Zsíranyagcsere
  • Szénhidrát-anyagcsere
  • Bőr
  • Haj
  • Körmök
  • Izomsejtek
  • Vércukorszint
  • Az agy- és izomsejtek energiája

Kapcsolódó termékek