ProVitamin.hu - Vitaminok, kozmetikumok, bioélelmiszerek áruháza
Részletes keresés

Termékkategóriák

Bejelentkezés

Kérjük, jelentkezzen be!

Regisztráció  |  Elfelejtett jelszó

Kedvencek

Segítse elő szervezete méregtelenítését!
ProVitamin Tudástár » A betű » Ajánlott tápanyagbeviteli érték (RDA)

Ajánlott tápanyagbeviteli érték (RDA)

Ahhoz, hogy ne szenvedjünk hiányt egy vitaminból sem, az Amerikai Táplálkozástani Intézet az 1950-es években meghatározta és standardizálta az egyes vitaminok és ásványi anyagok optimális mennyiségét, amelyet RDA-nak (Recommended Dietary Allowance), azaz Ajánlott napi táplálékbevitelnek nevezett el. Természetesen ennek meghatározására számos táplálkozás-élettani, biológiai és táplálkozás-epidemiológiai kutatást végeztek el a szakemberek. Az RDA minden egyes vitaminra és ásványi sóra megadja a javasolt bevitel mennyiségét. Ennek mintájára számos ország - így hazánk is - létrehozta saját RDA értékeit, figyelembe véve az ország éghajlatát, földrajzi sajátosságait, stb.

Az, hogy mennyi ásványi sóra és vitaminra van szükségünk, számos tényezőtől, kortól, nemtől, fizikai aktivitástól, táplálkozási szokásoktól, szervezetünk biokémiai funkcióitól, a táplálék egyéni felhasználási képességétől függ.

PDI - Sportolói bevitel

Néhány évvel ezelőtt vezették be az ún. PDI (Performance Daily Intake= Sportolói bevitel) fogalmát, amely meghatározza, hogy mennyi vitamint és ásványi anyagot kell fogyasztanunk akkor, ha sportolunk. (Ez a fogalom Magyarországon még nem létezik a kutatási eredmények hiánya miatt.) A PDI természetesen tág határokat enged meg, hiszen azt, hogy valójában mennyi vitaminra van szükségünk akkor, ha például napi 2 órát kerékpározunk, rendkívül nehéz objektíven, számszerűen meghatározni, hiszen függ saját szervezetünk táplálékhasznosítási képességétől, az izzadás mértékétől, az edzés fajtájától, intenzitásától, a külső hőmérséklettől, hormonális állapotunktól, genetikai adottságainktól. Annyi bizonyos: ha sportolunk, akkor különös figyelmet kell fordítanunk táplálkozásunkra, ezen belül vitamin és ásványi só-ellátottságunkra is.

DV

A DV értékek az USA FDA által ajánlott napi mennyiségek ~2000 kalóriás napi átlag étrend mellett egy átlagember számára ajánlott mennyiségek. Egyes sporttáplálkozás kutatók előtt felmerült, hogy bizonyos összetevőkre az átlagosnál nagyobb stressz vagy fizikai megterhelés, pl. sport, stb. miatt a DV-értéknél nagyobb igénye is lehet a szervezetnek. A különféle betegségek, a gyógyszer-kölcsönhatások szintén befolyásolják egyes anyagok felszívódását és hasznosulását, ezért ezek személyre szabott megállapításához érdemes szakemberhez fordulni (orvos, gyógyszerész, dietetikus).

A DV értékek képezik az USA címkeszabvány alapját, tehát azon termékek esetében ahol a konkrét mennyiségek nincsenek feltüntetve, csak a DV%-os arányok, ez a táblázat alapján állapítható meg (elvileg) a tényleges érték.

Napi ajánlott mennyiségek:

Vitaminok DV érték RDA érték PDI érték
A-vitamin 5000 IU 800 µg1 5000-25000 IU
Béta-karotin - - 15000-80000 IU
C-vitamin 60 mg 60 mg 800-3000 mg
D-vitamin 400 IU 5 µg2 400-1000 IU
E-vitamin 30 mg 10 mg 200-1000 IU
K-vitamin 80 µg - 80-180 µg
Tiamin (B1-vitamin) 1,5 mg 1,4 mg 30-300 mg
Riboflavin (B2-vitamin) 1,7 mg 1,6 mg 30-300 mg
Niacin (B3-vitamin) 20 mg 18 mg 20-100 mg
B6-vitamin 2 mg 2 mg 20-100 mg
Folsav 400 µg 200 µg 400-1200 µg
B-12 Vitamin 6 µg 1 µg 125-300 µg
Pantoténsav 10 mg 6 mg 25-200 mg
H-Vitamin - 0,15 mg 25-200 mg
Ásványi anyagok DV érték RDA érték PDI érték
Kalcium 1000 mg 800 mg 1200-2600 mg
Vas 18 mg 14 mg 15-60 mg
Magnézium 400 mg 300 mg 400-800 mg
Foszfor 1000 mg 800 mg 800-1600 mg
Kálium 3500 mg 3500 mg 2500-4000 mg
Nátrium 2400 mg 2000 mg 1500-4500 mg
Cink 15 mg 15 mg 15-60 mg
Réz 2 mg 1,4 mg 3-6 mg
Mangán 2 mg 4 mg 15-45 mg
Szelén 70 µg 80 µg 100-300 µg
Jód - 150 µg 200-400 µg
Króm - 120 µg 200-600 µg
Molibdén - 0,25 mg 100-300 µg
Bór - - 6-12 mg
Fluor - 1,5 mg
Klorid - 3000 mg 1500-4500 mg
Egyéb anyagok DV érték RDA érték PDI érték
Kolin - - 600-1200 mg
Inozitol - - 800-1200 mg
Bioflavonoidok - - 800-1200 mg

.