ProVitamin.hu - Vitaminok, kozmetikumok, bioélelmiszerek áruháza
Részletes keresés

Termékkategóriák

Bejelentkezés

Kérjük, jelentkezzen be!

Regisztráció  |  Elfelejtett jelszó

Kedvencek

Méregtelenítsen hatékonyabban a huminsav segítségével!
ProVitamin Tudástár » A betű » Alfa-linolénsav

Alfa-linolénsav

Az alfa-linolénsav esszenciális zsírsav, amelyre szervezetünk egészséges működéséhez szükséges. Az esszenciális zsírsavak fontos szerepet töltenek be az immunrendszer megfelelő működésében, gyulladáscsökkentésben, a vérnyomás szabályozásában. Az esszenciális zsírsavakat a tápanyagok vagy különböző táplálékkiegészítők biztosítják.

Az alfa-linolénsav színtelen, olajszerű folyadék. Vízben gyakorlatilag oldhatatlan, de etanolban, dietil-éterben és sok más szerves oldószerben jól oldódik. A természetben az úgynevezett száradó olajokban, például a lenolajban található meg. A mákolaj, a kender és a gyapot olajának is alkotórésze. Az emberi és az állati szervezet nem tudja felépíteni.

Az alfa-linolénsavat tartalmazó olajok, növények, mint például a dió, csökkentik a vérnyomást és a szívinfarktus kockázatát. Azt már korábban is kimutatták, hogy ha valaki csak olyan ételeket eszik, melyek keveset tartalmaznak ebből a zsírsavból, nagyobb esélye van az életveszélyes szívritmuszavarok megjelenésére, mint annak, aki bőségesen fogyaszt növényi olajokat, szóját, lenolajat vagy diót.

Ajánlott alfa-linolénsav-forrás a lenmag – olajának 53%-a alfa-linolénsavból áll –, a tökmag, mely 15%-ot tartalmaz, továbbá a szójabab, valamint a belőle készített élelmiszerek, például a tofu, mely 8%-ot tartalmaz. A sötétzöld színű zöldségekben – kelben, mángoldban, petrezselyemben, gabonafüvekben – szintén sok van belőle.

A linol- és az alfa-linolénsav nevét adó lenolaj (linum: len, oleum: olaj) az egyetlen olyan növényi olaj, amely többet tartalmaz az omega-3 zsírsavakból, mint az omega-6-os változatból (az omega-3 itt alfa-linolénsav formájában elő, a pontos omega-6/omega-3 arány pedig egy a háromhoz). Ez az arány a kenderolajban 3:1, a repceolajban 2:1, a dióolajban 6:1, az olívaolajban 11:1, a kukoricacsíra-olajban 50:1, a napraforgóolajban pedig 120:1. Ne feledkezzünk meg azonban arról, hogy ezek a növényi források nem juttatnak a szervezetbe elegendő DHA-t és EPA-t.

Az alfa-linolénsav fogyasztása hozzájárul a vér összes és LDL koleszterin szintjének normál értéken tartásához.